onsdag, juni 16, 2010

Prinsessan Vilda


Vilda har fyllt 5 år och blivit firad flera gånger om. Vuxenbarnkalas, glass på dagis, födelsedagsfika hemma och barnkalas för dagisbarn och kompisar. Det mesta har gått i prinsesstema för det är det som gäller just nu.

Älskade Vilda är prinsessa uti fingerspetsarna och det är klänningar, smink och örhängen som gäller. Just nu en mycket tjejig tjej som tycker det är spännande med att vara kär och pussas. En tjej som är född med självförtroende som helt sonika svarar mig när jag ber henne att rita sig själv på ett papper att det kan hon inte, men hon är bra på annat!

Älskade Vilda är upp och ned i känslorna för att hon är så ledsen och saknar sin morfar... De hade verkligen en nära relation med varandra. Sorgen dyker upp då och då med rättframma frågor eller med trots och utbrott. Ibland är hon ledsen och gråter och det är svårt för mitt mammahjärta att bära. Jag vill så gärna lyfta bort sorgens börda, men samtidigt vet jag att sorgen är kärlekens pris. Nu har hon ett inramat foto på sig, Ville, mormor och morfar i bokhyllan som bara är hennes. I Vildas tankar är morfar hos Vendela och Vega och det är så jag önskar att det är också.

Vilda fick chansen att hälsa på pappa en gång på sjukhuset där han låg i en månad innan han dog 24 maj. Han var mycket dålig och ville först inte visa sig för barnbarnen av rädsla för att de skulle bli rädda eller att han inte skulle orka med. Vilda ville verkligen träffa sin morfar och det var viktigt för henne. Hon frågade pappa direkt om han skulle dö varpå pappa svarade att det skulle han göra, men inte idag. Pappa var inte direkt troende, men skojade med Vilda att han skulle sitta uppe bland molnen och kika ned på Vilda för att se så att hon var snäll och att hon skötte sig.

Pappas sista sms som han orkade att svara tillbaka på kom den 16 maj.

Elisabeth: Vildas kommentar nyss när jag talade om att jag pratat i telefon med morfar: Men hur är det med honom då? Jo, han kände sig bättre idag, svarar jag. Vilda säger: Wow! Vad coolt!

Pappa: Hälsa tillbaka att morfar tycker Vilda är supercool.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar