tisdag, juli 06, 2010

8 år sedan livet förändrades

Jag tänker och saknar mycket nu. På torsdag 8 juli är det 8 år sedan Vendela föddes och dog. Så mycket som förändrades i livet... Speciellt saknar jag min pappa som, tillsammans med mamma, har stöttas oss enormt mycket under de här åren med barnlängtan och sorg. Det är svårt att orientera sig till ett nytt liv utan pappa som alltid funnits där.

Jag tänker också på Vega, farmor och farfar, Stefan, morfar, Eva, Marija... Min ryggsäck fylls på med saknad och sorg för varje år. Ryggsäcken blir tyngre och tyngre, men tyngden är också kärlek och värdefulla minnen.

Det finns både sorg och glädje i mitt liv och jag kom att tänka på några ord som jag skrivit på Vendelas minnessida för länge sedan. De stämmer väldigt bra just nu.

"Det har aldrig funnits mer början än det finns nu,
Eller mer ungdom och ålderdom än det finns nu,
Och aldrig blir det mer fullkomlighet än det finns nu,
Och inte mer himmel och helvete än det finns nu."

Walt Whitman


8 juli kommer både födelseannonsen för Vilja och minnesannonsen för Vendela i Göteborgs-Posten för den som vill läsa.

Varm kram/Elisabeth

4 kommentarer:

  1. Åh Elisabeth, du skriver så fint om allt det tunga.. Kom till din blogg av en slump, tror det var genom Allt för föräldrar..
    Har följt dig/er ett bra tag nu och kan inte säga annat än att du verkar så fin och stark mitt i allt det onda! Jag har lett över barnbesked och kännt för er vid de sorgliga delarna av ert liv.
    Jag som inte känner varken dig eller din familj kan dock säga att jag tänker på er Vendela varje födelsedag hon har, vi delar nämligen samma datum. Jag har sett er minnesannons innan och kommer ihåg att jag tyckte att ni valt ett så fint namn till er ängel!
    Hoppas Vendela visar morfar hur man firar en fantastisk födelsedag i himlen! Med massa såpbubblor och bus!

    SvaraRadera
  2. Skänker tankar till er i dessa dagar. Och jag vill tro och hoppas att det firas stort där i landet långt borta.

    Kram
    Sandra

    SvaraRadera
  3. Kramar i mängder. Saknaden som bara sköljer över en är den stora kärleken som gör sig påmind..Tänker på er imorgon!!

    SvaraRadera
  4. Några ord som har hjälpt mig igenom årsdagarna är de här:
    "inte som ljuset i slutet av en tunnel,
    inte som ett fyrverkeri mot natthimlen...
    och absolut inte som en belöning
    efter väl utkämpad strid.

    Men som ett frö i ännu frusen jord."
    (Eva-Marie Lindblom)

    SvaraRadera