fredag, november 19, 2010

Vad ska man bli när man blir stor?

Ibland kommer tankarna på vad man sysslar med i livet och på vad man kan tänkas pyssla med i framtiden. Gör man rätt saker? Ska man bygga vidare på något man kan? Satsa på sin hobby?

I gårdagens Metro fanns en lång artikel med frågeformulär. Först ett test för att se ens analytiska och logiska förmåga och sedan flera frågeställningar. Sedan kunde man se vilken kategori man kunde tänkas tillhöra t.ex. visionären, nätverkaren, analytikern eller entreprenören. Jag tyckte det såg roligt ut och testade mig själv litegrann. Det logiska testet klarade jag snabbt och glatt läste jag vidare i texterna och tyckte att lite av varje stämde på mig. Men... efter en stund insåg jag att det var en annons som eftersökte unga studenter till arbetsmarknaden. Jag är tydligen redan gammal och passé.

Jag har inga planer på att byta arbete nu, men visst kan jag känna mig gammal när jag inser att det snart är försent för att studera mera för att det finns åldersgräns på att få beviljat studielån.

Tur att det finns Facebook med allehanda udda och roliga tester ifall man vill fördriva tiden som man inte har :-) "Vem bor i din soptunna?", "Vilken Astrid Lindgren-figur är du?", "Vad heter dina bröst?", "I år kommer tomten med........?" och "Vad ska du bli när du blir stor?" Vad gjorde man i livet innan dessa tester dök upp? Skämt åsido så hoppar jag över de flesta testerna, men idag trillade jag dit på "Vad ska du bli när du blir stor?" och jag fick med mig Peter på att testa han också.

Mitt svar var inte så dumt. Projektledare för Ishotellet i Jukkasjärvi. Jag tror jag skulle passa som projektledare, jag gillar kylan och är fascinerad av ishotellet och alltid drömt om att få åka dit och fotografera.

Peters svar är dock mest fascinerande! Vad ska du bli när du bli stor- apparaten har luskat fram att Peter ska bli präst! Jag har mycket svårt för att se framför mig Peter ateisten som präst, men sanningen är att han minst två gånger blivit misstagen för att vara präst i olika sammanhang och det är något vi skämtat om hemma ibland. Vem vet? Han kanske har något inre kall som jag inte vet något om?


Testa gärna själv på http://www.nardublirstor.se/ men som vanligt får man ta i beaktande om man vill att andra ska ha tillgång till sin Facebookprofil. Jag gjorde testet en gång till för att få fram vilka som står bakom hemsidan, vilket är Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU), och denna gång fick jag som svar att jag skulle bli Whiskeyrådgivare på växtråd. Det blir bara mer och mer spännande för varje gång.

Skriv gärna en kommentar om vad för sorts yrke du ska ha när du blir stor!

/Elisabeth

1 kommentar:

  1. Hihi, ja den var rolig- jag ska tydligen bli Landsbygdsminister! /Jenny

    SvaraRadera