"Årets glassiga nyheter med Triumf! Nu är de äntligen här!
Våren närmar sig och snart kan vi njuta av glass i solskenet. Nedräkningen har börjat.
Den här säsongen har vi lagt extra kraft på produktutvecklingen och breddat vår smakpanel med några yngre förmågor, Victoria 11 år, William 8 år och lilla Nova 4 år.
Nyheten HELLO KITTY har vi anpassat för de lite yngre barnen. Glassen trycks upp ur sin cylindriska förpackningsform - mindre kladd och mer lek! Missa inte finalen… En rosa visselpipa som pinne, kanske blir det 2011 års svar på Vuvuzelan? Här har vi fokuserat på enkla smaker, en vaniljglass med jordgubbssylt kort och gott.
STAR WARS blir säkert både små och stora pojkars favorit! Men alla är såklart välkomna, vuxna som barn. Eftersom varumärket blivit kultförklarat kan det tänkas att en och annan STAR WARS fan får upp ögonen för den här glassen. En vaniljglass med mjuk och krispig saltlakrits. En smakrik glass!"
Hur tänkte Triumfglass här egentligen? Inte nog med att det bara är yngre barn som kommer att gilla Hello Kitty-glassen utan Star Wars-glassen kommer att bli pojkarnas favorit? De skriver att alla är såklart välkomna, vuxna som barn. Välkomna till vad? Att tycka om glassen? Men bara om du är av rätt kön då eller?
Det är så illa skrivet att man kunde tro att det var ett aprilskämt... men det är det inte. Illa skrivet både med syftningsfel och särskrivning men framför allt är det genusfrågan. I dagens upplysta Sverige så kämpar vi fortfarande med genusfrågor. Halvnakna tjejer i verktygsreklam, aktiva pojkar och passiva flickor, pojkar med bilar och flickor med dockor, tuffa och coola killar och duktiga och söta flickor, rymliga storlekar och slitstarka pojkkläder att leka i och söta, tajta och ömtåliga flickkläder... Ja, listan är längre än så och nu har det även spritt sig till glassen!
Ska inte en tjej kunna välja Star Wars-glass om hon gillar lakrits och en kille Hello Kitty-glass om han gillar jordgubb? Är det skillnad på smaklökarna mellan könen? Ska inte en tonårstjej kunna välja Hello Kitty-glassen eller är hon för gammal då? Jag som vuxen väljer givetvis vilken glass jag vill. Det blir också jag som vuxen förälder som får stå och förklara vid glassdisken för mina barn att min dotter visst kan välja pojkglassen och min son visst kan välja flickglassen om han vill.
Att barnkläder och barnleksaker är extremt könsuppdelade är dåligt, men där kan jag förstå vinstintresset som ligger bakom. Inte ursäkta, men förstå varför de gör som de gör. Könsuppdelade kläder och leksaker säljer mer. Men att glass skulle kunna sälja mer för att de riktar sig till olika kön tycker jag onekligen är mycket klantigt tänkt. Nej, det här är dåligt publicitet för Triumfglass och jag hoppas fler negativa kommentarer når fram till företaget så att de ändrar sin marknadsföringstext illa kvickt.
I Aftonbladet 23 mars 2011 skrev Svante Lidén om Socialdemokraternas nye ledare Håkan Juholt som provsmakade glass. Svante skrev en rolig artikel med flera knorrar angående både GB-glass och Triumfglass. Han skrev också om Star Wars-glassen men missade faktiskt att den bara var för pojkar. Så vanligt är det överallt med det skeva genustänket att t.o.m. en kritisk och duktig journalist inte ens reagerar över Triumfglass klavertramp i genustänkandet. http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article12771423.ab
I dagens Göteborgs-Posten på Graffiti-sidan är det en ung reporter, Emma Ullberg, som också reagerat över Triumfglass skeva genustänkande. Hon skriver många kloka och tänkvärda ord. http://graffiti.gp.se/personligt/1.589980
Sprid gärna denna information vidare så att Triumfglass ändrar sin marknadsföring och får sig en tankeställare angående könsuppdelningen. Man kan bry sig om både jordskalvsoffren i Japan och Star Wars-glass bara för pojkar samtidigt. Det ena utesluter inte det andra. Jag vill inte ha mina barn låsta i olika gammaldags, förutbestämda och cementerade könsroller om det går att undvika. Jag vill att de fritt ska få välja vilken glass de vill äta själva.
/Elisabeth
Riktad reklam säljer alltid mer, så är det bara. Man tar inte hänsyn till den genusfråga du hänvisar till.
SvaraRaderajag valde Star wars-glassen då jag gillar Star wars mycket mer än Hello Kitty.
SvaraRaderaÄter man Hello Kitty-glass som kille är man helt klart bög. Och motsatt gäller förstås för Star Wars-glassen, är man inte man så är man butchflata.
SvaraRadera