lördag, juni 06, 2009

Viktigt att sprida kunskap om att spädbarn bör ligga på rygg!

"Populistiska råd sätter barns liv i fara

1990 dog 146 barn i plötslig spädbarnsdöd i Sverige. I år tar årskullen studenten och 93 pojkar och 53 flickor saknas på skolgårdarna. Tack vare ökad kunskap har dödssiffran sjunkit sedan dess, men nu hotar ovetenskapliga råd att vända trenden, skriver Ingela Rådestad, professor och ordförande i Spädbarnsfonden."

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

Jag hoppas innerligen att så många som möjligt läser den här viktiga debattartikeln om råden att låta spädbarn ligga på rygg.

Ryggläge förebygger plötslig spädbarnsdöd. Andningslarm tycker jag personligen är en trygghet, men andningslarm larmar vid redan uppstått andningsuppehåll eller dödsfall. Låt ingen gå i okunskap om statistik och forskning om de förebyggande faktorerna för att minska fallen av plötslig spädbarnsdöd!

För mig som mist barn vet jag innebörden av statistiken. När jag var höggravid med Vendela så läste jag om att ca 350-400 fall per år drabbades av intrauterin fosterdöd sent i graviditeten. Det tycks kanske inte vara så många när man tänker efter hur många barn som föds friska och vid liv. Några veckor senare var jag dock själv en del i den olyckliga statistiken.

Man kan vara realistisk men man har ändå något slags skyddskal att "det händer andra men inte mig". Efter Vendela dog försvann det skyddsskalet för alltid. När vi väntade Vilda så fick jag höra att statistiken var på min sida för risken att drabbas igen var nästintill obefintlig. Ändå höll vi på att mista Vilda också p.g.a. navelsträngen runt halsen och ändå miste vi Vega senare i Missed Abortion av oförklarliga skäl.

Statistik och forskning ska man inte ta lätt på när det gäller våra och andras barns liv. För mig som hamnat i den olyckliga statistiken jag vet... jag vet att sorgen efter att mista ett barn är evig och obeskrivbar för någon som ej mist barn själv.

Fakta om förebyggande åtgärder för plötslig spädbarnsdöd måste tyvärr ständigt upplysas om. Spädbarn bör ligga på rygg, med eller utan andninglarm. Lyssna på vetenskapliga fakta istället för barnuppfostrans-förstå-sig-påare som rekommenderar magläge. De kan prata om att riskerna är så små statistiskt sett och att barnets sömn är det viktigaste, men för alla som drabbas av att mista barn vet innebörden av att vara en del av den olyckliga statistiken.


Spädbarnsfondens råd till nyblivna föräldrar:

•Lägg ditt barn på rygg när det ska sova

•Låt ditt barn sova i en egen säng i ditt sovrum

•Se till att ditt barn är lagom varmt och kan röra sig

•Använd inte nikotin före eller efter barnets födelse

•Bröstmjölk är bästa födan till ditt barn


Kram/Elisabeth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar