måndag, december 14, 2009

Lussefirande

Vilda var jättebestämd att hon ville vara pepparkaka i år. Inte pepparkaksgumma utan bara pepparkaka. Jag hittade en jättesöt pepparkaksklänning med tillhörande sjalett som inhandlades tillsammans med pepparkakskläder och tomtekläder till Ville. Pepparkakskläderna kom till nytta när vi var på min mormors födelsedagsfirande häromdagen där barnen givetvis gjorde succé.

Igår ordnade vi lussefika hemma med Vilda som lucia och Ville som liten tomte. Det blev pepparkakor och smörgåsar och Vilda fick vara en stor tjej och andäktigt tända ljusen. Äntligen hade jag fått fram adventsljusstaken och två ljus brann samtidigt som Vendelas och Vegas minnesljus fick brinna de också. Idag kopplade jag att, oj, det var visst tredje advent igår och tre ljus skulle tändas. Det känns som om jag inte riktigt hänger med att det snart är julafton.

På förmiddagen idag så var jag på Spädbarnsfonden Västra Götalands lussefirande och fick se tre små söta tjejer. Den storalilla tjejen som var lucia sjöng Sankta Lucia-refreängen på repeat och var i sitt esse.

Dessutom har jag varit på luciafirande på dagis i eftermiddags och sett Vilda som var lucia och Ville som var pepparkaksgubbe. Hjärtat smälter när man ser alla dessa små ljuvliga barn sjunga tipp tapp tipp tapp... Tyvärr hade Peter fullt upp på jobbet som vanligt så här innan jul, men barnens mormor och morfar var med. Både som stolta morföräldrar och som praktisk hjälp för mig i och med mina foglossningar. Det är jag mycket tacksam för. Vilda var så duktig som behöll kliande luciakrona på huvudet hela tiden de sjöng, men efteråt åkte den givetvis av och Vilda busade sig svettig som vanligt. Ville satt nöjd i morfars knä och åt och åt och åt pepparkakor så det sprutade ur öronen. Den lill* i magen passade på att röra på sig under tiden barnen sjöng. Detta gjorde Vilda och Ville också när de låg i min mage. Kanske ett musikälskande barn till?

Jag är så svag för alla dessa barn i lussekläder och givetvis speciellt då mina egna barn. Varje år så är det viktigt med inköp av lussekläder och det brukar bli två olika uppsättningar till varje barn. Kameran går för högtryck och det gäller att vara snabb innan huvudbonaderna åker av. Jag har pratat med andra mammor som lånar kläder, köper begagnat eller t.o.m. struntar i lussekläder och det finns inte i min värld. Jag tror, förutom att barnen är så söta, att det hänger ihop med alla år av barnlängtan då vi fick julkort efter julkort med utklädda barn och jag var så ledsen över att inte få uppleva det själv. Nu tar jag igen det med råge! Visst är det en kostnad med lussekläder, men det finns många andra saker som jag utan problem håller igen på istället.

Nu får jag ta hand om två speedade övertrötta barn...

Varm kram/Elisabeth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar