måndag, mars 08, 2010

Tiden springer iväg...

Gravidmagen v.30+0 (v.31)
25 februari 2010

Äppelbody med tillhörande tights och
Muminbody till bebisen från Lindex.


Sängkläder med tillbehör till bebisen.
Allting med tema Mumintrollen.


Livet rusar på i 190 knyck och det gäller att hålla i sig i svängarna. Sedan några veckor så har jag känt mig tungt höggravid och foglossningarna har blivit fler. Nu kan jag inte själv hämta barnen på dagis längre utan är mer och mer beroende av Peters insatser.

Vi har fått ett jobbigt sjukdomsbesked i min närhet som tar mycket tankar, men jag vill inte skriva i bloggen om det...

Barnen är nästan konstant sjuka på ett eller annat sätt och Peter har nog haft mer "Vård av sjukt barn" sista månaderna än vad han har hunnit med att arbeta...

Försäkringskassans handläggare och jag hade ett 45 minuter långt telefonsamtal där hon inte betvivlade hur sjuk jag var med foglossningarna MEN hon vill få reda på hur mycket jag kunde arbeta. Jag fick anstränga mig för att verkligen berätta hur illa det är och det är inte så lätt som det låter. Jag har vant mig vid så mycket att det blivit ett normaltillstånd och måste påminna mig om det är det ju faktiskt inte. Eftersom jag varken kan stå, sitta, gå eller ligga längre stunder är det inte så lätt att hitta arbetsuppgifter till mig och jag sa faktiskt att oavsett vad hennes beslut blir om ersättning, så kan jag inte arbeta i vilket fall.

Jag fick också förklara läkarens anteckningar i sjukintyget och att jag mist två barn under graviditeteten för det står ju inte svart på vitt. Det var en mycket sympatisk handläggare måste jag betona, men det är skrämmande att jag var tvungen att förklara sjukdomstermer för henne. Jag som är teknikutbildad. Jag tror att det ordnar sig med sjukskrivning, men jag tänker på alla människor som inte har lika lätt att prata för sig som jag själv. Det är fel på hela systemet att handläggare utan medicinska kunskaper ska gå före läkares ordinationer och läkarintyg.

Lilla bebisen sköter sig exemplariskt i magen och barnmorskan har fått mäta om hjärtljuden de två sista gångerna för att bebisen varit för livlig vid undersökningstillfället. Det ska vara olika hjärtfrekvenser beroende på vila eller aktivitet och helst ska man höra accelerationerna från vila till aktivitet, men det är inte lätt när bebisen är aktiv så mycket. Det blir nog en till liten Vilda. *puh*

Barnmorskan har bokat upp besök fram till beräknad förlossning och snart är det dags för sammanställning och att prata förlossningsönskemål. Jag hänger inte riktigt med känner jag. Ena delen försöker planera framåt och handlar lite babykläder och beställer praktiska förberedelser hemma av Peter, men den andra delen fattar inte riktigt att det är en bebis till på gång. Hoppas så att allt går bra.

Imorgon är det dags för tillväxtultraljud igen. Det var ju bara häromdagen vi gjorde det förra gången känner jag, men i verkligheten har det hunnit gå en hel månad sedan sist.

Kram/Elisabeth v. 31+4 (i v.32)

2 kommentarer:

  1. Anonym11:19 em

    Ojjj vilken stor mage du har , 'är där bara en baby :=)

    SvaraRadera
  2. Anonym7:59 fm

    Vilken fantastiks bebis mage! Håller tummarna för att mumintrollet kommer på min födelsedag, dvs den 5/5. Ja jag vet... lite ego kanske, men, det är en mkt bra dag, då våren är som allra finast med sin krispiga grönska och löfte om sommar. Så oavsett om det är en arg/envis Lilla My eller en eftertänksam Hemulen i magen kommer detta undervek att vara just det, ett underverk! Moi mukkulatt! Kram Boel

    SvaraRadera