lördag, februari 14, 2009

Alla smärtans, förlåt, hjärtans dag!

Idag skänker jag varma tankar till alla som är ensamma och till alla som saknar någon.

Igår var jag och Ville och handlade på Mölndals Bro bland annat inför alla hjärtans dag och tankarna vandrar givetvis till Vendela och Vega. De finns alltid i mitt hjärta. Alltid älskade och alltid saknade.

Jag brukar ju säga att glädje och sorg går hand i hand och så ser ju livet ut för mig, och mångamånga andra... Samtidigt som jag handlade ros till Peter och bokmärken till Vilda, så handlade jag fina stenhjärtan som symboliserar kärleken till alla våra barn. Jag kunde inte heller låta bli att köpa en Tatty Teddy med fint hjärta, som "familjen" får i Alla hjärtans dag-present, men som också för mig symboliserar kärleken och saknaden till Vendela och Vega.

Det blir många saker med symboler i. Vendela och Vega är en naturlig del i mitt liv och kommer alltid att vara. Sorgen är inte lika smärtsam men de kommer ju alltid att vara saknade. Det blir en hel del hjärtan, månar, stjärnor, änglar, älvor, Nalle Puh och humlor (Vendela) Barbapapa och fjärilar (Vega) och annat som för mig betyder något. Vilda får bland annat Spöket Laban och nyckelpigor och Ville får bland annat Bamse och lejon. För mig är det väl ett sätt att få ge utlopp för kärleken till alla mina barn.

Det var så mysigt att gå och handla bara Ville och jag för det händer nästan aldrig p.g.a. mina foglossningar som fortfarande hänger i. Tidigare på morgonen hade han och jag varit på barnmottagningen för hans eksem och han fick göra allerigpricktest stackaren. Tack och lov visade det inget, men han kan trots det ändå vara mjölkkänslig. Först försöker vi med kortisonsalva och annat mjukgörande och hjälper inte det blir det mjölkfri kost. Vilda var ju precis likadan när hon var bebis och det växte bort.

På kvällen när Peter kom hem så utbytte vi rosor och choklad och han var mäkta stolt och glad över att han hade köpt större och fler rosor och finare choklad till mig. Ja, vi är nog lite konstiga i vår familj, för vi kunde inte hålla oss utan alla hjärtans dag-presenterna blev utdelade redan igår kväll och är nog redan uppätna också :-) Jag är tacksam över att ha någon att köpa ros till och att få ros ifrån. Det är ett under att vi fortfarande hänger ihop efter alla svåra år...

Idag ska jag försöka hitta någon fin heliumhjärtballong till graven, göra några fina gravljus till graven och sedan ska vi städa. Ikväll kommer min väninna och hennes son hit på alla hjärtans dag-middag och vi ska äntligen få vara lite sociala. Peppar, peppar, ta i trä, men vi råkar vara friska hela familjen förutom att Ville är lite snorig.

Till alla som saknar någon speciellt idag och till alla som vill och behöver. Varsågod - tryck på hjärtat så kärleksbombar jag er!

Varm kram/Elisabeth


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar