söndag, februari 01, 2009

Mina svarta vingar

Jag måste skriva ned innan jag glömmer :-)

Vilda pratade häromdagen om att hon hade en farfar och att han var död. Jag har inte försökt att färga hennes tro med för mycket egna tankar och åsikter och pratat om döden och Vendela och Vega i små doser någon gång när det kommit på tal.

Vilda fantiserade livligt vidare och berättade att farfar minsann har vingar på sig i himlen. Det hade å andra sidan hennes bästa vän Ebba, Ebbas lillasyster och deras föräldrar och Vilda med. Vilda berättar att de också har vingar så att de kan flyga upp till himlen och hälsa på. Ebba har rosa vingar, Linnea vita och Vilda själv har lila vingar.

Jag flikade in lite fint och frågade vad för färg Vendela och Vega har på sina vingar och det kom mycket bestämt att Vendela har röda och Vega blå. Sedan fortsatte hon och berättade att pappa också har blå vingar.

Jag funderade och var lite fascinerad över att hon pratade om änglavingar och himlen, för det har vi inte direkt pratat om. Hon har säkert snappat upp detta från sin omgivning i sagor och på TV.

Vilda avbröt mina funderingar och frågade mig: Vet du vad du har för färg på dina vingar mamma? Nej, svarade jag. Vilda: Svarta!

Vildas mamma - hon med de svarta vingarna :-)

1 kommentar:

  1. Anonym9:33 fm

    Svarta Vingar!... hmmm oki då men med glimmande stjärnor på..

    Kraammm

    SvaraRadera